Interessante activiteiten in het Nederlands: de Buitenkans (oktober en november 2019)

Met De Buitenkans ben je creatief bezig met Nederlands, buiten de muren van de school.

Meer weten? Meer doen? Word snel lid van de Facebookgroep van NT2 Encora!

Hieronder klik je telkens op de link “Ik kom mee” of “Ik loop mee” of “Ik wil …

” om je in te schrijven!

Jaargang 4

nr. 2, oktober 2019

Hallo!

Het schooljaar is goed begonnen. Je kent nu je nieuwe leerkracht en je klasgenoten. Wij hebben buiten de les al veel leuke activiteiten gedaan: wandelen, fietsen, de Drakenbootrace… Wij hebben alvast zin in nog meer leuks!

De zomer is gedaan en de herfst is begonnen. Het wordt kouder buiten maar ook in oktober en november hebben we veel voor jullie gepland.

Ben je sportief? Dan is voetbal of zumba waarschijnlijk iets voor jou! In oktober gaan we ook voor de eerste keer samen koken. We krijgen hierbij hulp van studenten van de AP hogeschool.

We hopen je snel te zien op een van onze activiteiten!

Groetjes,
Davinia & Anneke

Davinia en Anneke nemen je mee

BEGELEIDE ACTIVITEITEN VOOR INDIVIDUELE CURSISTEN

Zumba voor vrouwen

Hou je van leuke muziek zoals salsa, merengue of samba? Dans je graag? Dan is Zumba iets voor jou! Let wel: deze les is enkel voor vrouwen (niet voor mannen). Als je het leuk vindt, kan je elke week terugkomen.

Wanneer? woensdag 23/10  van 9.15u tot 10.30u

Waar? Davinia wacht om 9.15u aan CC Berchem, Driekoningenstraat 126 2600 Berchem.

Meenemen: Doe sportieve kledij aan en breng ook een flesje water mee.

Koken met studenten van AP Hogeschool

Op donderdag 24 oktober koken we samen met studenten van AP Hogeschool. Zo kan je ook eens een hogeschool in Antwerpen bezoeken. Koken en ondertussen praten met studenten, een leuke combinatie.

Wanneer? Donderdag 24 oktober, van 13u tot 16.30u

Waar? We spreken af in Encora, in de Van Aerdtstraat 63 Antwerpen.

Meenemen: een keukenschort.

Samen lezen (vanaf 2.1)

Lees je graag? Wil je samen met andere cursisten en leerkrachten lezen, bij een kopje thee en een koekje?
Schrijf je dan zeker in voor deze leerrijke activiteit!

Wanneer? vrijdag 25 oktober van 11u tot 12u.

Waar? In Het Eiland, kipdorpvest 24, Antwerpen.

Zaalvoetbal

Ben je sportief? Speel je graag voetbal? Kom dan mee op maandag 4 november. We gaan voetballen met Buurtsport in de sporthal in Park Spoor Noord. Als je het leuk vindt, kan je elke week terugkomen.

Wanneer? maandag 4 november om 17u45.

Waar? Anneke wacht op jou aan de ingang van de sporthal in Park Spoor Noord.

Meenemen: Sportkledij en water.

Leren zwemmen voor vrouwen

Ben je een vrouw die wil leren zwemmen? In 12 lessen kan je dat leren. We gaan samen naar de eerste les.

Wanneer? donderdag 7 november, 11u

Waar? Davinia wacht je op aan de Panos aan Berchem Station.

Prijs? De eerste les is gratis.

Fotomuseum (vanaf 1.2)

Hou je van foto’s? Maak je zelf ook graag foto’s? Kom mee naar het Fotomuseum. We krijgen een gratis rondleiding van een ervaren gids.

Wanneer? woensdag 13 november om 13u10

Waar? We wachten op jou aan de ingang van het Fotomuseum, Waalsekaai 47, 2000 Antwerpen

Prijs? Gratis

Wij zoeken chef-koks

Wil je net als Rita, Maryam, Sima en Agnieszka ook graag een Samen Koken organiseren?

Je kookt dan samen met andere cursisten en Nederlandstaligen een lekkere maaltijd uit jouw land.

Wil jij graag chef-kok-voor-één-dag zijn?  Klik dan op de blauwe knop en noteer je gegevens. Anneke of een andere lerares telefoneert jou en maakt een afspraak.
Je komt eerst met ons samen om alles te organiseren en naar de winkel te gaan.
De school betaalt alle ingrediënten.

Doe het zelf

NIET-BEGELEIDE ACTIVITEITEN VOOR INDIVIDUELE CURSISTEN

Vadergroep Antwerpen Noord

Ben je papa of opa en wil je andere vaders of grootvaders ontmoeten? Je praat met andere vaders en je doet ook samen activiteiten.

Waar? Huis van het Kind Antwerpen-Noord (De Wijk)

Willy Van Der Steenplein 1
2060 Antwerpen-Noord

Leren fietsen voor vrouwen

Kan je niet fietsen? Dan kan je dit nu leren in 3 weken! Heb je geen fiets? Dat is geen probleem. Daar zorgt de organisatie voor.

IVCA organiseert fietslessen voor vrouwen. Je kan op verschillende momenten starten.

Je moet op voorhand inschrijven.

Waar? IVCA, Paleisstraat 39, 2018 Antwerpen.

Meer info

Samen in de tuin werken

Kom naar de Kloostertuin op het Kiel en leer mensen kennen, werk mee in de tuin, drink een koffie of doe mee met activiteiten.

Iedereen is welkom, jong en oud.

Waar? Woonzorgcentrum Hollebeek
Turnersstraat 38
2020 Kiel

Wanneer? woensdag van 13u tot 17u
en zaterdag van 12u tot 16u.

In de kijker

LEERKRACHT JOSEE SCHRIJFT BOEKEN

Josée is lerares Nederlands op onze school. Ze heeft twee boekjes geschreven voor cursisten die Nederlands leren: ‘De schoolbus’ en ‘De vrolijke hond’. Je kan de boekjes halen in onze schoolbibliotheek, Het Eiland. We hebben met Josée gesproken.

Dag Josée, je hebt twee boekjes geschreven met verhalen voor cursisten NT2. Zijn je boekjes geschikt voor alle cursisten?
Niet voor de cursisten die pas Nederlands leren, dus niet voor 1.1. Maar wel voor cursisten 1.2, 2.1, 2.2 of cursisten van een hoger niveau.

Zijn je boekjes alleen voor volwassenen of ook voor kinderen?
Voor volwassenen. Niet voor kinderen. Voor pubers van 16 tot 18 jaar zijn mijn boekjes nog wel geschikt, vind ik, maar zeker niet voor kinderen.

Waarom heb je die boekjes geschreven?
Omdat ik dat graag doe, verhaaltjes schrijven. En omdat ik denk dat dat goed lesmateriaal is.

Waarover gaan de boekjes?
Ik probeer zoveel mogelijk verschillende onderwerpen te bedenken, zodat het niet saai wordt.

Waar haal je je inspiratie?
Uit de krant, uit wat mensen mij verteld hebben en wat ik zelf meegemaakt heb.

Heb je nog inspiratie over voor een volgend boek?
Ik heb nog enkele verhaaltjes die ik graag gepubliceerd zou hebben, maar ik weet niet of ik nog genoeg inspiratie zal hebben voor een derde boekje.

Heb je zelf een voorbeeld, als schrijver?
Ik heb al korte verhalen van Roald Dahl gelezen en sommige verhalen vind ik wel heel leuk.

Wil je zelf nog iets vertellen?
Wat ik heel goed vind aan verhalen in de klas, is dat de cursisten bij een leuk verhaal vergeten dat ze Nederlands aan het leren zijn. En daarom vind ik verhalen zo’n goede manier om Nederlands te leren.

Waar kunnen de cursisten het boekje vinden?
In de schoolbibliotheek, in het Eiland (Kipdorpvest 24, 2000 Antwerpen).

Bedankt Josée, en succes met je boekjes!

Terugblik

Appelpluk

We vertrokken vroeg naar Westmalle. We gingen naar de abdij om de paters te helpen met het plukken van de appels. Het was mooi weer.

Om 11u hebben we even gepauzeerd en dan gingen we samen met de andere vrijwilligers naar de kerk.

’s Middags kregen we een lekkere maaltijd. Natuurlijk mochten we ook proeven van het beroemde bier van de abdij!

Drakenbootrace: CURSISTE MARIAMA VERTELT

Op 14 september 2019 heb ik deelgenomen aan een drakenbootrace.  Om 8.30u werden we verwacht aan het MAS.

Ik was wel voorbereid, maar toch was ik een beetje te laat want de bus kwam te laat. Ik reed met de bus tot St.Jansplein, daarna ben ik hard naar het MAS gelopen.

Om 9.30u dronken wij koffie. Daarna zijn wij om 10.00u aan de race begonnen. Wij waren met 16 mensen in de boot. Helaas hebben wij niet gewonnen. Hoewel wij niet gewonnen hadden, heb ik nog drie keer gevaren. Ik had een keer met de vrouwen van de organisatie ‘Kom op tegen kanker’ gevaren en dat vond ik spannend. Wij hebben elke keer 400 meter gevaren. Om 15.30u vertrokken wij naar huis. Wij hebben de beste tijd van ons leven gehad.  Maar na drie dagen deden mijn armen nog steeds pijn.

De uitstap was bedoeld om ons Nederlands buiten de klas te oefenen. Ik vond deze ervaring heel handig want wij hebben ook Belgische mensen leren kennen en dat vond ik tof. Ik wil graag volgende jaar ook meedoen want ik heb veel plezier gehad.

Fietsen naast de Schelde

Het was de laatste zonnige dag van september en wij gingen fietsen. We namen de waterbus. Zo waren we snel in Hemiksem en Schelle. Daar bezochten we een oude fabriek van bakstenen.

We hadden onze picknick bij. We hadden energie nodig voor onze fietstocht van 20 km!

Het was fijn om te ontdekken dat je met de waterbus snel naar een plek buiten de stad kan.

Wandelen in Berendrecht

Op een regenachtige vrijdag gingen we wandelen. Door het slechte weer waren er maar twee cursisten.
We namen de bus naar Berendrecht. We hebben een wandeling gemaakt in het mooie Reigersbos. We hebben veel paddenstoelen gezien. We hebben ook wilde, kleine appeltjes gevonden en Mohamed heeft zijn zakken helemaal gevuld, om er thuis nog van te eten.
We waren wel blij toen we in de warme bus terug naar huis stapten.

Plaats een reactie